Podczas jałowego biegu silnika, lub przy niewielkim obciążeniu, przepustnica w gaźniku jest prawie całkowicie przymknięta. Przy przymkniętej przepustnicy w gardzieli gaźnika panuje tak małe podciśnienie, że z rozpylacza głównego prawie w ogóle nie wydostaje się paliwo. Zadanie wytwarzania mieszanki paliwowej w ograniczonych ilościach spełnia w tym czasie urządzenie biegu...
Przyglądając się samochodom eksploatowanym obecnie w Polsce, łatwo można zauważyć, że wszystkie urządzenia sterowania są bardzo podobne, a często nawet identyczne w różnych samochodach. Obroty koła kierownicy powodują skręt kół przednich, a w czasie jazdy skręcanie całego pojazdu.
Dźwignia zmiany biegów służy do sterowania skrzynką biegów — włączania żądanego przełożenia....
Zbiornik paliwa służy do magazynowania i prze-wożenia paliwa w samo-chodzie.
Przewody paliwa doprowadzają paliwo ze zbiornika do gaźnika (lub pompy paliwa). Pompa paliwa podaje paliwo zassane ze zbiornika do gaźnika. Na pompie paliwa umieszczony jest zwykle filtr i osadnik oczyszczający paliwo.
Mieszanka paliwa płynnego z powietrzem wytwarzana jest w gaźniku, do...
Uruchomienie silnika gaźnikowego zależy nie tylko od sprawnie działającego układu zapłonowego, ale również od temperatury silnika i temperatury powietrza zassanego do wnętrza cylindrów.
Warunkiem uruchomienia silnika jest właściwy skład mieszanki palnej oraz małe opory wewnętrzne silnika. Jeżeli opory te będą zbyt duże, to ciśnienie spalin, powstających w wyniku spalenia mieszanki...
Zadanie układu kierowniczego polega na umożliwieniu zmian kierunku jazdy samochodu przez odpowiednie zmiany ustawienia kół przednich. Kołami przednimi samochodu nie można skręcać w taki sposób, jak przy wozie korlnym, lecz każdym oddzielnie. Osią obrotu koła kierowanego jest oś zwrotnicy.
Wydawać by się mogło, że wystarczy połączyć koło lewe z kołem...
Sprawnie działające hamulce samochodu decydują często o życiu kierowcy. Zadaniem układu hamulcowego jest zatrzymywanie, niezawodne zmniejszanie szybkości oraz unieruchamianie samochodu na postoju.
Pozornie wydawałoby się, że wykonanie bardzo dużych hamulców zapewni bardzo krótką drogę hamowania samochodu. Tak jednak nie jest. Ograniczona przyczepność kół do nawierzchni drogi oraz masa rozpędzonego samochodu...
Po pewnym czasie pracy, silnik tak nagrzałby się, że olej w silniku uległby spaleniu, a zatarcie łożysk i tłoków oraz inne uszkodzenia spowodowałyby zniszczenie silnika. Dlatego, każdy silnik spalinowy musi być chłodzony. Układ chłodzenia silnika odbiera nadmierne ciepło i odprowadza to ciepło do .otaczającego samochód powietrza. Za każdym jadącym...
Rodzaj zastosowanej świecy zapłonowej w dużym stopniu wpływa na całą pracę silnika. Nie wolno do silnika stosować dowolnej świecy, lecz jej rodzaj dobierać ściśle według wskazań instrukcji obsługi samochodu.
Główna elektroda świecy wkręcona jest w izolator ze specjalnej porcelany. Obudowę izolatora (rys. IV-29) tworzy metalowy kadłub.
Świeca zapłonowa powinna mieć odpowiednią...
Przynajmniej raz na dzień lub po przebiegu każdych 300 km, należy sprawdzać poziom oleju w misce olejowej silnika. Do sprawdzania poziomu oleju w silniku służy specjalny pręt wskaźnikowy. Aby sprawdzić poziom oleju w misce olejowej silnika, należy ustawić samochód poziomo i zatrzymać silnik, po czym odczekać pewien czas, aby...
Czy siła występującego tarcia zależy może od wielkości trących się powierzchni? Na gładkiej desce (np. na desce do prasowania) leżą dwie cegły (rys. II-20a). Przy pewnym ukośnym ustawieniu deski, obydwie cegły zaczną się zsuwać równocześnie. Można również cegłę postawić zupełnie pionowo, najmniejszą płaszczyzną na desce. Powtórzone doświadczenie przekona nas,...
Do smarowania przekładni głównej i mechanizmu różnicowego stosuje się takie same oleje przekładniowe, jak do skrzynki biegów. Latem stosuje się oleje PL lub SPL, a zimą PZ lub SPZ.
Jeżeli samochód jest wyposażony w przekładnię główną o zazębieniu hipoidalnym, należy stosować specjalne oleje hipoidalne.
Poziom oleju sprawdza się i uzupełnia co...
Prąd z instalacji elektrycznej samochodu (tzn. z akumulatora lub z prądnicy) zasila i napędza różne silniki elektryczne. Największy z nich to rozrusznik; a mniejsze, to silniki wycieraczek szyb, wentylatora, nagrzewnicy itp.
Przeznaczeniem rozrusznika jest obracanie wału korbowego podczas uruchamiania silnika samochodu. W czasie rozruchu rozrusznik musi pokonać dość duże opory...
Wiele współczesnych samochodów nie ma w ogóle ramy podwozia. Zadanie ramy podwozia spełnia wówczas bardzo wzmocniona podłoga samochodu, która zespawana w jedną konstrukcję ze słupkami pionowymi i dachem tworzy nadwozie samonośne. Przy takim rozwiązaniu zawieszenia kół przednich i zawieszenie kół tylnych połączone jest bezpośrednio z dolną częścią nadwozia (np....
W samochodach sportowych i wyścigowych każdy cylinder ma własny gaźnik, dzięki czemu uzyskuje się lepsze napełnianie cylindrów. Jednakże gaźnik jest urządzeniem dość kosztownym.
W samochodach użytkowych stosuje się jeden gaźnik na cztery lub sześć cylindrów. Niektóre silniki 8-cylin-drowe i silniki o cylindrach przeciwległych wyposażone są w dwa gaźniki.
Mieszanka przepływa z...
Jeżeli silnik podniesie w ciągu jednej sekundy ciężar 150 kG na wysokość 1 m, to moc tego silnika wynosi 2 KM (konie mechaniczne). Moc silników samochodowych jest bardzo różna i wynosi dla silników małolitrażowych około 20 do 40 KM, dla silników średniolitrażowych około 80 KM i przy dużych samochodach...
Każdy z zaworów otwiera się i zamyka co drugi obrót wału korbowego. Na przykład zawór ssący zamknięty jest podczas suwu sprężania i suwu wydechu, to znaczy w czasie jednego pełnego obrotu wału korbowego. Takie sterowanie każdym z zaworów uzyskuje się przez zastosowanie przekładni zębatej pomiędzy wałem korbowym a wałem...
W miarę zużywania się okładzin ciernych sprzęgła, metalowa tarcza dociskająca osiadać będzie coraz głębiej w kierunku koła zamachowego. W wyniku tego jałowy skok pedału sprzęgła będzie się stopniowo zmniejszać.
W przypadku nie regulowania wielkości jałowego skoku pedału sprzęgła, mogłoby się zdarzyć, że sprzęgło byłoby zawsze częściowo wyłączone i pracowało z...
Jeżeli np. w okresie zimy samochód nie jest używany, należy go odpowiednio zabezpieczyć w następujący sposób.
Przez otwór świecy wlewamy do każdego cylindra łyżkę czystego oleju silnikowego, a następnie, nie włączając zapłonu, korbą rozruchową (lub rozrusznikiem, jeżeli do silnika nie przewidziano korby rozruchowej) obracamy wał korbowy w celu rozprowadzenia oleju...
Innym sposobem otrzymywania benzyny jest produkcja benzyny syntentycznej z węgla i wodoru. Pierwiastki te tworzą tzw. związki węglowodorowe, będące składnikami benzyny i wszystkich frakcji ropy naftowej. Benzyna jest cieczą łatwo parującą i wydzielającą duże ilości ciepła przy spalaniu. Przez spalenie 1 kG benzyny można uzyskać około 11 000 kilokalorii...
Zadaniem prądnicy jest wytwarzanie prądu elektrycznego nie tylko w celu zasilania całej instalacji elektrycznej, ale również w celu doładowania akumulatora.
Wiemy już z poprzedniego opisu, że przecinanie linii magnetycznych przez przewodnik wywołuje w tym przewodniku prąd elektryczny.
Wyobraźmy sobie drut miedziany wygięty w ramkę, jak pokazano na rysunku IV-12a. Końce drutu...
Podczas gwałtownego otwarcia przepustnicy, zanim zostanie odpowiednio zwiększony wypływ benzyny z rozpylaczy, gaźnik przez krótki okres czasu dostarczałby zbyt ubogą mieszankę. Wskutek tego opóźnienia w dostosowaniu mieszanki do zmiennego położenia przepustnicy, silnik zamiast od razu przyspieszyć swój bieg, zmniejszałby krótkotrwale prędkość obrotową wału korbowego.
Aby zapewnić dostateczną „zrywność" silnika w...
Przeznaczeniem pompy paliwa jest zasysanie paliwa ze zbiornika i tłoczenie go do gaźnika.
W układach zasilania silników gaźnikowych stosuje się pompy przeponowe. Elementem ssącym i tłoczącym jest elastyczna przepona.
Przepona składa się z dwóch lub trzech krążków cienkiego tworzywa nie rozpuszczającego się w benzynie. Przepona ściśnięta jest na obwodzie pomiędzy kołnierzami...
Zespoły samochodu, a głównie mechanizmy napędu i mechanizmy jezdne, umocowane są do ramy podwozia, która jest jakby sztywnym kręgosłupem całego pojazdu. Rama podwozia wykonana jest w kształcie centralnej rury biegnącej wzdłuż samochodu lub też tworzy konstrukcję zespawaną z podłużnych i poprzecznych belek, wytłoczonych z blachy stalowej. Do ramy podwozia...
Z uwagi na bezpieczeństwo ruchu każdy samochód powinien być wyposażony w następujące oświetlenie.
a. Co najmniej dwie lampy umieszczone w jednym poziomie na przodzie pojazdu po obu jego bokach, każda dająca trzy rodzaje świateł, a mianowicie:
1) białe, nierażące (tzw. światła pozycyjne), zwane często niewłaściwie światłami postojowymi lub miejskimi;
2) białe (lub...
Użytkując samochód, należy smarować dobierając oleje ściśle według instrukcji fabrycznej.
Instrukcje samochodów pochodzenia zagranicznego polecają stosowanie olejów według klasyfikacji SAE (Society of Automobile Engineers). W klasyfikacji olejów według SAE liczba przy literach charakteryzuje lepkość oleju. Im liczba ta jest większa tym olej ma wyższą lepkość. Oznaczenia SAE-10 do SAE-70 oznaczają...
We współczesnym społeczeństwie człowiek na każdym kroku styka się z maszynami, silnikami, automatami i innymi urządzeniami technicznymi. Wśród tej skomplikowanej techniki użytkowej, samochód jest jednym z częściej spotykanych urządzeń. Poznanie samochodu staje się potrzebą życia codziennego, bez względu na zamiłowania i wykonywany zawód.
Kierowca-amator nie potrzebuje znać szczegółów budowy samochodu...
Podczas napełniania zbiorników lub kanistrów paliwem, należy zachować jak największą czystość. Pył, kurz, woda i inne zanieczyszczenia, mogą przedostać się do zbiornika paliwa i w następstwie spowodować niedomagania precyzyjnych części układu zasilania.
Przynajmniej raz na rok należy wyjąć zbiornik paliwa z samochodu i starannie przepłukać benzyną. Jeżeli zbiornik jest bardzo...
Łatwość uruchamiania silnika, zużycie paliwa i moc silnika zależą w dużym stopniu od sprawnie działającego układu zapłonowego.
W układzie zapłonowym reguluje się wyprzedzenie zapłonu, odległość styków przerywacza oraz odstęp pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej.
Przy zbyt wczesnym zapłonie moc silnika zmniejsza się, występuje stukanie w silniku. W czasie uruchamiania silnika ręczną korbą...
Kątowy luz koła kierownicy nie powinien przekraczać 10 do 15° (rys. VII-8). Wielkość tego luzu najlepiej jest sprawdzać podczas postoju samochodu w garażu przy kołach kierowanych ustawionych na wprost. "Jeżeli przyczyną nadmiernego luzu koła kierownicy są zużyte sworznie kuliste drążków kierowniczych, należy sworznie wymienić.
Luzy mechanizmu kierowniczego można wyregulować przez...
Przed każdym wyjazdem z garażu lub co 200 km jazdy należy sprawdzić poziom wody w chłodnicy. Jeżeli poziom wody znajduje się więcej niż 5 — 7 cm poniżej krawędzi wlewu, należy dolać miękkiej wody (najlepiej deszczowej). Przyczyną obniżenia się poziomu wody może być objętościowe zmniejszanie się spowodowane obniżeniem temperatury,...