Blog

Obsługa skrzynki biegów

0
Prawidłowo eksploatowana skrzynka biegów nie wymaga żadnych regulacji. Po stwierdzeniu nadmiernych luzów w układzie dźwigiem sterujących skrzynką biegów, należy wymienić gumowe przeguby dźwigni i cięgieł. Do smarowania skrzynki biegów stosuje się specjalne oleje przekładniowe. Ze względu na duże naciski występujące w łożyskach i pomiędzy zębami kół do smarowania skrzynki biegów...

Obsługa przegubów wału napędowego

0
Przeguby wału napędowego należy smarować dwa razy na rok. Na przegubach znajdują się specjalne smarowniczki, do których wtłacza się gęsty olej przekładniowy (łożysk krzyżaków przegubów nie smaruje się smarem stałym). Jeżeli przeguby nie mają smarowniczek, należy co 10 000 km przebiegu rozebrać je, wyjąć łożyska wałeczkowe i wymyć w czystej...

Obsługa podwozia samochodu

0
Rama podwozia i płyta podłogowa (od spodu) nie wymagają specjalnej obsługi. Raz na dwa lata (lub częściej) należy ramę i spód nadwozia oczyścić z rdzy i pomalować lakierem asfaltowym lub chloro-kauczukowym. Starannej -obsługi wymagają natomiast |zawieszenia kół. Przed smarowaniem należy podwozie wymyć strumieniem wody, osuszyć, a następnie spryskać olejem napędowym....

Obsługa ogumienia

0
Przed przystąpieniem do wymiany lub naprawy ogumienia należy najpierw zdjąć koło. Aby zdjąć koło, należy podnośnikiem unieść oś. W tym czasie samochód powinien być unieruchomiony przez zaciśnięcie ręcznego hamulca i podstawienie klocków pod pozostałe koła. Nakrętki tarczy koła należy zluzować jeszcze przed podniesieniem koła, posługując się specjalnym kluczem korbowym (rys....

Obsługa i regulacja układu hamulcowego

0
Przy regulacji hamulców mechanicznych (np. w samochodzie P-70) postępować należy w następującej kolejności: a) posługując się podnośnikiem, ustawić samochód na klockach w ten sposób, aby koła nie opierały się na ziemi a obracały się swobodnie; b) zwolnić całkowicie dźwignią ręcznego hamulca; c) wcisnąć pedał hamulca do głębokości 1/3 całkowitego skoku; w tym...

O prądzie elektrycznym

0
W starożytności, w okolicach miasta Magnezji, odkryto rudę żelazną, która miała dziwne własności. Kawałki tej rudy przyciągały z niewielkiej odległości opiłki żelazne. Rudę tę nazwano rudą magnetyczną (magnetytem). Własności przyciągania metali, czyli tzw. własności magnetyczne nabyć może każdy kawałek żelaza lub stali, jeśli poddać go działaniu magnesu lub umieścić w...

O paliwie samochodowym

0
Podstawowym rodzajem paliwa do samochodowych silników gaźnikowych jest benzyna otrzymywana z ropy naftowej. Ropa naftowa jest wydobywana z ziemi podobnie, jak węgiel lub sól. Ropa naftowa jest mieszaniną różnych związków, z których każdy ma sobie właściwą, różną od innych temperaturę wrzenia. Ta własność jest wykorzystywana do rozdzielenia ropy naftowej na...
W celu łatwiejszego zrozumienia zjawisk wywoływanych przez prąd elektryczny, możemy go porównać z przepływem wody przez pochyło ustawioną rurę. Natężenie prądu elektrycznego wyobraża przekrój rury, napięcie zaś szybkość przepływu. Jednostką natężenia prądu elektrycznego jest amper, oznaczany w skrócie literą A, a jednostką napięcia wolt oznaczany literą V. Jednostką pracy jest...

Nadwozia nowoczesnych samochodów

0
Nadwozia współczesnych samochodów znacznie różnią się od starych modeli FORDA, FIATA czy też samochodu DKW. Ponieważ nadwozie jest jednocześnie konstrukcją nośną, wykonanie jego jest bardzo staranne i skomplikowane. Nowoczesne nadwozie samochodu osobowego składa się z około 2000 różnych części. Dopiero zwiedzając fabrykę samochodów osobowych można bez trudu zrozumieć, że...

Mechanizmy sterowania gaźnikiem

0
Pedał przyspieszenia połączony jest układem dźwigni i cięgieł z przepustnicą mieszanki w gaźniku. Na tablicy rozdzielczej znajduje się gałka urządzenia rozruchowego. Wyciągnięcie gałki powoduje wzbogacenie mieszanki. Podczas ¡normalnej jazdy gałka ta powinna być wciśnięta do oporu. W niektórych samochodach znajduje się jeszcze druga gałka na tablicy rozdzielczej. Gałka ta nie jest...

Klasyfikacja i ogólny układ konstrukcyjny

0
Silnik — służy do napędzania samochodu. Układ chłodzenia — służy do odprowadzenia ciepła wytworzonego w silniku. Układ smarowania — filtruje i doprowadza olej do wszystkich miejsc silnika, w których występuje tarcie. Układ zasilania — to urządzenie dostarczające paliwo i wytwarzające mieszankę paliwa z powietrzem. Wyposażenie elektryczne — samochód jest zawsze wyposażony w dwa...

Kadłub silnika i układ korbowy

0
Kadłub silnika jest wykonany z żeliwa lub aluminium. Cylindry tworzą jedną całość z kadłubem silnika lub też wykonane są jako oddzielne tuleje wstawiane lub wprasowane do kadłuba. Od strony dolnej do kadłuba przykręcona jest miska olejowa wytłoczona zwykle z blachy stalowej. Górną część cylindrów zamyka głowica silnika odlana z aluminium...
W prawdziwym gaźniku wszystkie urządzenia są zestawione razem. Takie mechanizmy, jak urządzenie rozruchowe, urządzenie biegu jałowego itp. znajdują się w każdym gaźniku. Gaźnik może mieć jedno lub kilka urządzeń wyrównywujących skład mieszanki, które wzajemnie współdziałają. Aby poznać gaźnik, najlepiej rozebrać go na części. Musimy do tej pracy używać właściwych kluczy...

Instalacja zapłonowa

0
Sprężona mieszanka jest zapalana (następuje zapłon mieszanki) przez iskrę elektryczną przeskakującą w odpowiedniej chwili między elektrodami świecy zapłonowej, wkręconej w głowicę cylindra. Do wywołania iskry (tj. do przebicia wyładowaniem prądu warstwy sprężonej mieszanki, znajdującej się pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej) potrzebny jest prąd o napięciu 10 000 — 20 000...

Filtry powietrza

0
Silnik spalinowy zasysa podczas pracy duże ilości powietrza. Na przykład silnik o mocy 40 KM pobiera w ciągu minuty około 1000 litrów powietrza. Jeżeli w każdym litrze powietrza znalazłoby się tylko maleńkie ziarnko piasku lub pyłu, to już po niedługim okresie użytkowania silnika uległaby zniszczeniu gładź cylindrowa i części...

Filtry paliwa

0
Paliwo doprowadzone ze zbiornika do gaźnika zawiera zawsze pewną ilość zanieczyszczeń w postaci cząstek stałych, które mogą spowodować zatkanie precyzyjnych części gaźnika i w wyniku tego zakłócić pracę silnika. Do oczyszczania paliwa służą specjalne filtry wbudowane zwykle przy pompie paliwa lub też wykonane jako oddzielny element przykręcony do gaźnika. Szczeliny między...

Dodatkowe urządzenia elektryczne w samochodzie

0
Zapoznamy się z niezwykle prostym urządzeniem, którego zasada działania jest często stosowana w samochodzie. Dwie deseczki skręcone na końcu śrubą objęte są w środku klamrą. Jeżeli górna deseczka będzie unieruchomiona, a dolną naciskać będziemy w kierunku pokazanym strzałką, to deseczki wygną się, a końce ich podniosą się. Zamiast deseczek, dwa...

Docieranie nowego samochodu

0
Każdy nowy samochód, jak również samochód po naprawie głównej, wymaga starannego dotarcia. Niektóre wytwórnie docierają silnik na specjalnym stanowisku w fabryce. Niezależnie od tego, każda instrukcja fabryczna podaje dokładnie wielkości przebiegów samochodów w okresie docierania. Okres docierania ma zasadniczy wpływ na całą dalszą eksploatację samochodu i wielkość przebiegu do naprawy głównej. Instrukcja...

Dobór paliwa do gaźnikowego silnika

0
Im liczba oktanowa paliwa jest wyższa, tym lepiej nadaje się to paliwo do silników o wyższym stopniu sprężania. Użytkując samochód z silnikiem o niskim stopniu sprężania, nie ma potrzeby stosowania paliw wysokooktanowych. Posiadając jednak samochód z silnikiem o dużym stopniu sprężania, konieczne jest stosowanie lepszych gatunków paliw o wyższej liczbie...

Budowa i działanie gaźnika

0
Zadanie gaźnika polega na dokładnym rozpyleniu paliwa i zmieszaniu go z powietrzem. Taka mieszanka nadaje się do wybuchowego spalenia w cylindrach silnika. Spalanie paliwa jest to proces jego utleniania, tzn. chemicznego łączenia z tlenem. Niezbędny do przebiegu tego procesu tlen znajduje się w powietrzu. Aby przyspieszyć proces spalania w cylindrach silnika,...

Aparat zapłonowy

0
W aparacie zapłonowym znajduje się pięć oddzielnych urządzeń: a) przerywacz, b) rozdzielacz zapłonu, c) odśrodkowy regulator zapłonu, d) podciśnieniowy regulator zapłonu, e) ręczny regulator zapłonu. Aparat zapłonowy umieszczony jest na kadłubie silnika, w miejscu łatwo dostępnym (w celu umożliwienia koniecznych regulacji). Wałek aparatu zapłonowego napędzany jest przez wał rozrządu. Na dwa obroty wału korbowego, wałek aparatu...

Akumulator

0
Akumulator jest przechowalnią (zasobnikiem) energii elektrycznej, która zmagazynowana jest w nim w postaci energii chemicznej. Ta energia chemiczna, zależnie od potrzeby, może być z powrotem zamieniona na energię elektryczną i w tej postaci odbierana z akumulatora. Najprostszy akumulator »(ogniwo) składa się z dwóch ołowianych prętów lub płytek, zanurzonych w (naczyniu...

Rozwój portu DCT

0
Rozwój portu DCT Jednak mimo takiej pozycji, władze portu czynią kolejne inwestycje, żeby swoją pozycję utrzymać. Wymienia się wśród nich budowa drugiego głębokowodnego nabrzeża, rozpoczęto ją początkiem 2015 roku. Na tę inwestycję władze portu przeznaczyły prawie trzysta złotych, a wszystko realizuje doświadczona firma z Belgii N.V.BESIX. W lipcu tego roku...

Rozwój portu w Gdańsku

0
Rozwój portu w Gdańsku Gdański port DCT już jakiś czas temu zasłużenie zdobył czołową pozycję w naszym kraju, co bynajmniej nie oznacza, że spoczął na laurach. Wręcz przeciwnie, planowane są kolejne projekty które mają umocnić rolę portu i polepszyć jego przeładunkowe możliwości. Na dzień dzisiejszy Port DCT to jedynie miejsce...
Polska stale sprowadza produkty z USA pokazujemy jakie Jednym z gospodarczych gigantów na światowym rynku przemysłowym są z pewnością Stany Zjednoczone. Również podczas kryzysu, gdy gospodarki wielu państw znacznie przyhamowały, zaś ich dochody zmalały, USA utrzymywało się w czołówce państw nie tylko najmocniej rozwiniętych, lecz i o najsilniejszej gospodarce. Ma...

Wielkogabarytowe towary w porcie gdańskim

0
Wielkogabarytowe towary w porcie gdańskim Ładunki o dużych gabarytach w porcie gdańskim Gdański port regularnie powiększa swoją rolę na międzynarodowym i krajowym rynku jeżeli będzie chodzić o rozładunek różnorodnych towarów. Ostatnie pół roku to dość spora dynamika zwiększenia się ilości rozładunków, sięgająca nawet piętnastu porównując to z rokiem poprzednim, wynik ten...
Gdański terminal poszerza współpracę o nowe firmy. Jednym z największych i najszybciej rozwijających się kontenerowych terminali w naszym kraju jest Terminal w Gdańsku poszerza współpracę o nowe firmyDCT, zlokalizowany na terenie Gdańska. Jednocześnie jest jedynym terminalem, który posiada dopływowy kanał o głębokości 17 metrów, co pozwala na wpłynięcie najdłuższych jednostek...

Najważniejsze działania agencji celnych

0
Najważniejsze działania agencji celnych Współpracowanie z agencjami celnymi jest dla importujących zwyczajnie bardzo wygodne, więc nie ma się czemu dziwić, że ich popularność cały czas rośnie. Sama agencja w kilku słowach po prostu jest pośrednikiem pomiędzy kupującymi a celnikami, zajmując się przygotowaniem kompletnej dokumentacji i złożeniem jej w odpowiednim urzędzie....

Projekt wjazdu do portu w Gdyni

0
Projekt wjazdu do portu w Gdyni. Dla wszystkich portów możliwość łatwej dostępności do drogowej sieci jest bardzo ważna, pozwala na znacznie szybszy i łatwiejszy transport w każdą stronę. Dlatego też koncepcja połączenia portu w Gdyni z obwodnicą Trójmiasta od razu spotkała się z dużą aprobatą. Pomysł tego typu powstał się...

Spedycja morska

0
Spedycja morska Spedycja morska nabiera coraz większego znaczenia, co daje się zilustrować liczbami. Przeładunki największych polskich portów morskich: Szczecina ze Świnoujściem, Gdańska i Gdyni rosną prawie nieprzerwanie od kilkunastu lat i sięgnęły w ubiegłym 2012, roku blisko 65 mln ton. W dodatku zmienia się także struktura przeładunków. Coraz więcej w...