Rozrząd

0
40
Rate this post

Każdy z zaworów otwiera się i zamyka co drugi obrót wału korbowego. Na przykład zawór ssący zamknięty jest podczas suwu sprężania i suwu wydechu, to znaczy w czasie jednego pełnego obrotu wału korbowego. Takie sterowanie każdym z zaworów uzyskuje się przez zastosowanie przekładni zębatej pomiędzy wałem korbowym a wałem rozrządu. Ponieważ koło zębate na wale korbowym ma dwa razy mniej zębów niż koło zębate na wale rozrządu, to na dwa pełne obroty wału korbowego, wał rozrządu obróci się tylko raz. Zawory otwierane są przez krzywki wału rozrządu, a zamykane przez sprężyny zaworowe. Wał rozrządu ma tyle krzywek ile zaworów ma silnik. To umożliwienie wylotu gazów już w końcowej fazie spalania mieszanki zapobiega przegrzewaniu się silnika i ułatwia wydech.

Dla lepszego opróżnienia cylindra ze spalin, zawór wydechowy zamyka się z opóźnieniem około 10°.Zawór ssący otwiera się wcześniej, zanim tłok dojdzie do położenia zwrotu zewnętrznego. W związku z tym oba zawory są przez krótki okres czasu otwarte jednocześnie. Przyspieszenie otwarcia zaworu ssącego (około 20°) powoduje większe jego otwarcie na początku suwu ssania, co umożliwia lepsze napełnianie cylindra. Zawóir ssący zamyka się z opóźnieniem około 30 do 60 w tym celu, aby strumień zasysanej mieszanki, płynący nadal siłą bezwładności po ukończeniu suwu ssania, dopełnił jeszcze cylinder.

Każdy metal przy nagrzewaniu rozszerza się. Pręt stalowy, którego długość w temperaturze 0 °C, wynosi dokładnie 1 metr, po podgrzaniu do 100 °C wydłuży się o 1,2 mm.

Silne nagrzewanie i wydłużanie się zaworów, wymaga pozostawienia pewnego luzu pomiędzy popychaczem a dźwignią zaworową lub pomiędzy popychaczem a trzonkiem zaworu.