Przyglądając się samochodom eksploatowanym obecnie w Polsce, łatwo można zauważyć, że wszystkie urządzenia sterowania są bardzo podobne, a często nawet identyczne w różnych samochodach. Obroty koła kierownicy powodują skręt kół przednich, a w czasie jazdy skręcanie całego pojazdu.
Dźwignia zmiany biegów służy do sterowania skrzynką biegów — włączania żądanego przełożenia. Przeznaczenie dźwigni zmiany biegów jest jednakowe dla wszystkich typów samochodów. Nie we wszystkich jednak samochodach dźwignia zmiany biegów znajduje się pod kołem kierownicy. Na przykład w samochodach P-70, Wartburg, IFA-8 — dźwignia umieszczona jest w tablicy rozdzielczej, a w samochodzie FIAT-600 i Multipla — w podłodze samochodu, obok siedzenia kierowcy.
Na tablicy rozdzielczej umieszczone są różne wskaźniki, a przede wszystkim szybkościomierz, licznik przejechanych kilometrów i inne, które opisano szczegółowo w rozdziale IV. Na tablicy rozdzielczej znajdują się jeszcze zwykłe włączniki, wyłączniki i przełączniki urządzeń elektrycznych samochodu.
Hamulec ręczny uruchamiany jest dźwignią znajdującą się pod tablicą rozdzielczą lub na podłodze samochodu. Pedałem sprzęgła jest zawsze pedał lewy. Kierowca naciska go lewą stopą. Zapamiętajmy, że naciśnięcie pedału sprzęgła wyłącza sprzęgło, a zwolnienie nacisku — włącza sprzęgło. Lewa stopa tylko chwilowo naciska sprzęgło, a normalnie spoczywa na podłodze po lewej stronie pedału i wtedy może naciskać przełącznik świateł.
Pedał hamulca znajduje się zawsze na prawo od pedału sprzęgła. Naciśnięcie go prawą stopą powoduje zwalnianie obrotów kół, a więc hamowanie całego pojazdu.
Pedał hamulca jest naciskany stosunkowo rzadko, i krótko, wobec czego stopa prawa jest używana jeszcze do dwóch czynności a mianowicie w czasie rozruchu naciska włącznik rozrusznika oraz podczas normalnej jazdy stale naciska pedał przyspieszenia.
Pedał przyspieszenia przez system dźwigni i cięgieł steruje gaźnikiem samochodu, a więc pracą silnika. Im głębiej wciśnięty jest pedał przyspieszenia, tym większą moc rozwijać będzie silnik.