Transport morski

0
223
Rate this post

Transport morski

 

Transport morski, wyjąwszy przewozy pasażerski można podzielić na dwie podstawowe kategorie, które dają początek innym, niejednokrotnie bardzo od siebie się różniącym klasyfikacjom. Grupy ładunkowe występujące w terminalach morskich to towary masowe i drobnicowe.

Spośród towarów masowych wyróżnia się np. towary mokre i suche, lub tez grupy zboża i pasze, ropę naftowa i jej przetwory czy też skalenie, kruszywa lub węgiel. Stanowią one jednak mniejszy procent w praktyce spedytorskiej i transportowej firmy Helena TS i zostały opisane w innym miejscu strony internetowej transport-kontener.pl.

O wiele ważniejsze z biznesowego punktu widzenia Heleny TS i jej otoczenia biznesowego SA towary drobnicowe. Te z kolei podzielić można na drobnicę konwencjonalną, np. produkty stalowe, która jest już dziś w zaniku oraz drobnicę zjednostkowaną coraz wyraźniej dominującą w transporcie morskim i krajobrazie terminali portowych.

Wyróżnia się tutaj dwie podstawowe formy opakowań. Ładunki przewozi się w naczepach i ciężarówkach, co określa się mianem systemu Ro-Ro. Używa się tego typu technologii w relacjach bliskich, np. w wymianie między portami bałtyckimi, na pokładach promów pasażersko samochodowych, Ro-Pax’ów oraz szeroko stosowanych statków typu Ro-Ro.

Główną rolę gra tutaj jednak drugi z podstawowych rodzajów drobnicy zjednostkowanej. Kontenery – będące specjalnością Helena TS od początku istnienia firmy.