Z uwagi na bezpieczeństwo ruchu każdy samochód powinien być wyposażony w następujące oświetlenie.
a. Co najmniej dwie lampy umieszczone w jednym poziomie na przodzie pojazdu po obu jego bokach, każda dająca trzy rodzaje świateł, a mianowicie:
1) białe, nierażące (tzw. światła pozycyjne), zwane często niewłaściwie światłami postojowymi lub miejskimi;
2) białe (lub żółte przeciwmgielne) opuszczone do dołu tak, aby oświetlały drogę przed samochodem na odległość 25 — 30 m (tzw. światła mijania), lecz nie oślepiały użytkowników drogi, zbliżających się z przeciwnego kierunku;
3) dalekosiężne białe lub żółte (tzw. światła drogowe), oświetlające dokładnie drogę przed samochodem co najmniej na odległości 100 m (reflektory).
b. Co najmniej jedną lampę tylną, dającą czerwone światło ostrzegawcze (sygnalizuje do tyłu obecność pojazdu), umieszczone po lewej stronie pojazdu (mogą być również dwie lampy tylne, określające wyraźnie szerokość pojazdu).
c. Lampę oświetlającą białym światłem tylną tablicę rejestracyjną; tablica ta powinna być tak dokładnie oświetlona, aby można ją było odczytać przy normalnej widzialności w nocy z odległości co najmniej 25 m.
d. Co najmniej jedną lampę z tyłu pojazdu, dającą silne czerwone lub pomarańczowe światło w czasie działania hamulców (tzw. światło „stop’).
Żarówka reflektora ma dwa włókna; w ten sposób jeden reflektor może dawać światło dalekie (drogowe) lub też światło bliskie (mijania).
„W wielu nowoczesnych samochodach, zamiast stosowania żarówek dwuwłóknowych, stosuje się 2 reflektory dla świateł dalekich oraz obok drugie dwa reflektory dla świateł bliskich.
e. Sygnalizację świetlną zamiaru zmiany kierunku jazdy: stosuje się dwa kierunkowskazy wystawiane (tzw. ramieniowe) lub cztery lampy ze światłem pulsującym (tzw. kierunkowskazy migowe) z przodu pojazdu białe, a z tyłu pomarańczowe lub czerwone.
Inne rodzaje oświetlenia (oświetlenie kabiny, wnętrza bagażnika, wskaźników tablicy rozdzielczej itd.) może być rozwiązane i umieszczane w dowolny sposób.
Daszki nad reflektorami mają na celu jakoby zasłanianie bezpośrednich promieni świetlnych, które, oświetlając mgłą lub kurz przed samochodem, utrudniają widoczność drogi. W rzeczywistości daszki te, to tylko rodzaj mody, bowiem stosowane długości daszków nie mają praktycznego znaczenia. Należy jednak podkreślić, że daszki nad reflektorami, podobnie jak wszelkie wystające ozdoby umieszczone na osłonie silnika, są bardzo niebezpieczne, gdyż w przypadku potrącenia przechodnia działają jak noże.