Kadłub silnika jest wykonany z żeliwa lub aluminium. Cylindry tworzą jedną całość z kadłubem silnika lub też wykonane są jako oddzielne tuleje wstawiane lub wprasowane do kadłuba. Od strony dolnej do kadłuba przykręcona jest miska olejowa wytłoczona zwykle z blachy stalowej.
Górną część cylindrów zamyka głowica silnika odlana z aluminium lub żeliwa. Tłok wykonany ze stopu aluminiowego ma na obwodzie w części górnej wytoczone rowki, a w nich założone pierścienie tłokowe. Pierścienie, których jest zwykle trzy lub cztery, uszczelniają luzy pomiędzy tłokiem a cylindrem. W tłoku wciśnięta jest rurka stalowa tzw. sworzeń tłokowy, który łączy zawiasowo tłok z korbowodem. Połączenie korbowodu z wałem korbowym tworzy rozbieralne łożysko ślizgowe. Wał korbowy przeważnie jest nierozbieralny, a więc na łożyska korbowodu nie można stosować łożysk tocznych (wałeczkowych lub kulkowych).
Niektóre jednak samochody (P-70, Wartburg) i wszystkie motocykle mają wał korbowy rozbieralny, a w związku z tym łożysko korbowodu jest łożyskiem tocznym.