W samochodach sportowych i wyścigowych każdy cylinder ma własny gaźnik, dzięki czemu uzyskuje się lepsze napełnianie cylindrów. Jednakże gaźnik jest urządzeniem dość kosztownym.
W samochodach użytkowych stosuje się jeden gaźnik na cztery lub sześć cylindrów. Niektóre silniki 8-cylin-drowe i silniki o cylindrach przeciwległych wyposażone są w dwa gaźniki.
Mieszanka przepływa z gaźnika do cylindrów przez rury ssące zestawione zwykle z rurami wydechowymi w ten sposób, że ciepło gazów spalinowych ogrzewa mieszankę paliwa w rurach ssących.
Rury ssące i rury wydechowe odlane są z żeliwa i przymocowane do kadłuba lub do głowicy silnika.
Pomiędzy kołnierzami rur ssących i wydechowych a kadłubem lub głowicą silnika założone są uszczelka miedziano-azbestowe.
Wszystkie rury wydechowe łączą się w jednym wylocie. Do kołnierza tego wylotu przymocowana jest rura wydechowa odprowadzająca gazy spalinowe. Rura wydechowa przedzielona jest tłumikiem. Zadaniem tłumika jest stłumienie fali akustycznej, wywołanej przepływem spalin. Wewnątrz tłumika znajdują się przegrody, komory lub otwory, które powodują zawirowanie przepływających spalin.
Nowoczesne samochody mają po 2 lub 3 tłumiki, a niektóre nawet 6 tłumików (np. BUICK).