Podczas gwałtownego otwarcia przepustnicy, zanim zostanie odpowiednio zwiększony wypływ benzyny z rozpylaczy, gaźnik przez krótki okres czasu dostarczałby zbyt ubogą mieszankę. Wskutek tego opóźnienia w dostosowaniu mieszanki do zmiennego położenia przepustnicy, silnik zamiast od razu przyspieszyć swój bieg, zmniejszałby krótkotrwale prędkość obrotową wału korbowego.
Aby zapewnić dostateczną „zrywność” silnika w chwili gwałtownego otwierania przepustnicy, należy do gardzieli doprowadzić jednorazowo dodatkową porcję paliwa. To mechaniczne wtłoczenie małej dodatkowej porcji paliwa wykonuje pompka przyspieszająca. Pompka przyspieszająca zbudowana jest podobnie jak strzykawka lekarska. Wtryskuje ona paliwo tylko przy gwałtownym naciśnięciu pedału przyspieszenia. Jeżeli pedał naciskany jest powoli, to tłoczek powoli ściska benzynę, która przez zaworek wraca do komory pływakowej.